6 Haftalik Gebelik

GEBELİKTE 6. HAFTA

Hamileliğin 6. Haftasına geldik ve vücuttaki değişimlere bir bakalım

Bu haftada artık embriyo biçimlenmeye başladı. Daha önceki olan 3 germinal tabakadan organ taslakları vücut şekilleri belirginleşmeye ve olgunlaşmaya başladı. Embriyo 6. haftanın sonunda yaklaşık 3-5 mm boyuna ulaşmış olacak. İlk gelişmeye başlayan dolaşım sistemi vücuduna kan pompalamaya başlar. Tüplerden gelişimi başlayan kalp dokusunun kasılma kabiliyeti başlayarak bu haftalarda Doppler ultrasonografi ile ilk defa kalp atım sesleri duyulur. Kalp bu evrede yaklaşık 2 mm büyüklüğünde olup bütün embriyonun tüm vücudunun büyük bir bölümünü kapsar.

Embriyoda  baş, yüz oluşumu ve omurilik gelişimi artık başlamıştır. El ve kol tomurcukları 6. hafta sonlarına doğru kabartılı bir şekilde belirginleşmeye başlayacak. Embriyoya ait bağırsak oluşumu karın dışında olup  sonrasında fizyolojik konumuna taşına

caktır. Bu dönemde artık annenin gebelik hormonlarının artmasının neden olduğu bir takım
fizyolojik değişmeler başlayacaktır.

Duygusal yönden hassasiyet bazen de sinirlilik ve en çok zaman zaman ağlama durumu ortaya çıkar. Bu dönemde anne adayının yaşadığı psikolojik stresler bu durumun daha fazla artamasına sebep olacağıdan  anne adaylarının stresten uzak bir gebelik geçirmesi gerekir.

• Rahmin normal boyutlarını aşmasının neden olduğu kasıklarda ağrı adet olacaklarmış gibi bir stres yaşayabilirler bundan gebelikte 5. Hafta da bahsetmiştik. Büyümekte olan rahmin idrar torbasına yaptığı baskıya bağlı olarak sık idrara gitme ve de artık metabolizma sebebi ile bu durum ile sık karşılaşılır bir hal olur.
  • Sabah mide bulantıları, açlık, stres,gerginlik ve yorgunluk hisleri bazı gebelerde bu evrede baş ağrılarına sebep olduğunu söyleyebiliriz.
  • Bağırsak alışkanlıklarının degişimi. Karında bölgesinde şişkinlik, hazımsızlık şikayeti ve kabızlık rahatsızlığı gibi şikayetler meydana gelir.Bu dönemi rahat bir biçimde geçirebilmek için az ve sık yeme alışkanlığı kazanmak gerekir.
  • Midenin hassasiyetleşmesi, yanma, ağrı ve arada da reflü adı verdiğimiz yediklerinin ağza gelmesi gibi hallerde yemek öğünlerinin ölçülerinin kısılması gerekir, yemekler esnasında sıvı alımının azaltılması, yemek yedikten 2 saat sonrasına kadar yatar pozisyonda olmamak ve akşam 20.00 dan sonra gece geç saatlere yemek alışkanlığı bırakmamak gerekli.
  • Anne adayı yemeklerinde fazla acı, baharatlı, asitli ve gazlı yiyecek ve içeceklerden uzak durmalı
  • Beslenme alışkanlıklarımızda daha çok protein ve vitamine ağırlık vererek beslenmek gerekir.
  • Çiğ et, pişmemiş salam, sosis, sucuk ve pastırmadan öğünlere almamalıyız, iyi pişmemiş tavuk ve balıktan yine uzak durmakta fayda vardır.
  • Değişen gebelik hormonlarının nedeni ile göğüslerde hassasiyet ve ağrı oluşur
  • Göğüslerin uçlarında koyulaşmalar başlar.
  • Değişen metabolik ve hormonal durumdan dolayı gebe kadınlar 12. gebelik haftasına gelene kadar kendini yorgun ve halsiz hissedebilir.
  • Tat ve koku değişimi meydana geldiği için ağızdan metalik tat yada iştahsızlık bu dönemlerde en çok karşılaşılan durumlardandır.
  • Anne adayı artık bu dönemde  yola çıkmış olduğu 40 haftalık yolculuğu için kendine bir uzman doktor seçmesi gerekmekte. Bütün sorularına tatmin edici yanıtlar veren istediği zaman ulaşabileceği ve her sorununu kolaylıkla paylaşabileceği doktorunu seçmiş olması gerekir.